ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ТА ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНІЙ ДИСКУРС ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ НА АКСІОЛОГІЧНИХ ЗАСАДАХ

Автор(и)

  • R. Vynnychuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275543

Ключові слова:

аксіологічні засади, дискурс, професійна освіта, підготовка магістрів гуманітарної галузі, педагогічні технології, філософсько-освітні ідеї

Анотація

У статті засобом аналізу сучасних аспектів модернізації світових та національної освітніх систем актуалізовано питання формування професійних цінностей і установок фахівців гуманітарної галузі (філософів, істориків, релігієзнавців, філологів, культурологів) як носіїв загальної культури і творців гуманістичних практик взаємодії різних соціальних та етнічних груп на аксіологічних засадах.

Метою статті визначено системний аналіз зразків психолого-педагогічного та філософсько-освітнього дискурсу, у яких відображені сучасні аксіологічні ідеї, історія розвитку освітніх цінностей та пропоновано засоби реалізації цих надбань у вітчизняній системі підготовки фахівців гуманітарної галузі.

До провідних психолого-педагогічних зразків дискурсу віднесено: свободу думки як варіант свободи вибору особистістю системи цінностей (П. Щедровицький), трикомпонентний підхід до особистості (Г. Ласуел, З. Фрейд); виокремлення ціннісних парадигм освіти (О. Сухомлинська, Н. Ткачова); концепцію освіти як соціокультурного феномену (В. Огнев’юк); необхідність корекцій управління освітою як соціальною інституцією (В. Крижко) та ін.

Надбаннями філософсько-освітнього дискурсу проблеми дослідження обрано: виокремлення С. Клепком провідних регулятивних цінностей освіти – любові й узгодження з цінностями буття; тлумачення І. Утюж самоцінності освіти в руслі філософсько-антропологічної традиції, бачення особистості фахівця домінувальною цінністю української професійної освіти; наукова позиція вчених стосовно того, що жодна система цінностей не може бути реалізованою без творчих інновацій індивіда, оскільки освоєння професійної культури неможливе без культивування особистістю свого творчого потенціалу (А. Архієзер, М. Шелер, І. Зязюн).

З’ясовано, що головною перспективою дослідження є пошук шляхів розв’язання суперечностей між соціальним запитом на творчу, активну, володіючу гармонійною системою цінностей особистість фахівця та відсутністю ціннісно зорієнтованих технологій професійної підготовки магістрів гуманітарної галузі.

Посилання

Akhiezer, A. S. (2007). Kak otkryt «zakrytoe obshchestvo» [How to open a «closed society»]. Moskva: IChP «Izdatelstvo Magistr» [in Russian].

Andrushchenko, V. (2008). Rozdumy pro osvitu [Reflections on education]. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

Andrushchenko, V., & Peredborska, I. (Eds.). (2009). Filosofiia osvity [Philosophy of education]. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Huberskyi, L. V., Anrushchenko, V. P., & Mykhalchenko, M. I. (2002). Kultura. Ideolohiia. Osobystist: metodoloho-svitohliadnyi analiz [Culture. Ideology. Personality: methodological and outlook analysis.]. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

Klepko, S. F. (2009). Reprezentatsiia znan v osvitnomu prostori (filosofskyi aspekt) [Representation of knowledge in the educational space (philosophical aspect)]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody, Kharkiv [in Ukrainian].

Kryzhko, V. V. (2005). Antolohiia aksiolohichnoi paradyhmy osvity [An anthology of the axiological paradigm of education]. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].

Lassuell, G. D. (1994). Printcip troinogo vozdeistviia: kliuch k analizu sotcialnykh protcessov [The principle of triple influence: the key to the analysis of social processes]. Sociological studies, 1, 135-143 [in Russian].

Leontev, D. A. (1996). Tcennost kak mezhdistciplinarnoe poniatie: opyt mnogomernoi rekonstruktcii [Value as an interdisciplinary concept: the experience of multidimensional reconstruction]. Voprosy filosofii [Questions of philosophy], 4, 35-44 [in Russian].

Leontev, D. A. (1999). Psikhologiia smysla: priroda, struktura i dinamika smyslovoi realnosti [Psychology of meaning: nature, structure and dynamics of meaningful reality]. Moskva: Smysl [in Russian].

Ohnev’iuk, V. O. (2003). Osvita v systemi tsinnostei staloho liudskoho rozvytku [Education in the value system of sustainable human development]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Shchedrovitckii, P. G. (1998). «Na povorote» [«At the turn»]. (Lec. 3). Retrieved from http://vvww.uscr.citvline.ru/-idcr;ast [in Russian].

Sheler, M. (1994). Formy znaniia i obrazovaniia. Izbrannye proizvedeniia [Forms of knowledge and education. Selected works]. Moskva: Gnozis [in Russian].

Tkachova, N. O. (2006). Aksiolohichnyi pidkhid do orhanizatsii pedahohichnoho protsesu v zahalnoosvitnomu navchalnomu zakladi [Axiological approach to the organization of the pedagogical process in a general educational institution]. Kharkiv: «Karavela» [in Ukrainian].

Utiuzh, I. (2011). Sotsialno-filosofska interpretatsiia aksiolohichnykh idei ukrainskoi osvity [Socio-philosophical interpretation of axiological ideas of Ukrainian education]. Humanities Bulletin of Zaporizhzhe State Engineering Academy, 44, 38-42 [in Ukrainian].

Viaznikova, L. F. (2022). Tcennosti v obrazovanii: vybor puti razvitiia [Values in education: choosing a development path]. Retrieved from https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/2002_n4/Vjaznikova [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Vynnychuk, R. (2022). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ТА ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНІЙ ДИСКУРС ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ГУМАНІТАРНОЇ ГАЛУЗІ НА АКСІОЛОГІЧНИХ ЗАСАДАХ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (11), 83–91. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275543

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ