ЗАСТОСУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНИХ ЗАВДАННЬ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ

Автор(и)

  • L. Vishnikina
  • L. Halushka

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275542

Ключові слова:

компетентність, компетентнісний підхід, компетентнісно орієнтовані завдання, майбутні вчителі географії, адекватна самооцінка здобувача вищої освіти, проєктування КОЗ викладачем

Анотація

У статті розглянуті питання змісту і структури компетентнісно орієнтованих завдань (КОЗ), що застосовуються у процесі підготовки майбутніх учителів географії в закладах вищої освіти (ЗВО); запропоновано власну дефініцію терміну КОЗ та охарактеризовано її концептуальне підґрунтя.

Виділено провідні ознаки КОЗ із географічних дисциплін, їхні структурні компоненти, зокрема: мотивація, надання питанню форми КОЗ, пояснення критеріїв оцінювання, та за потреби – бланк для відповіді, пошук джерел інформації, корегування географічної компетентності здобувача вищої освіти; виокремлено п’ять структурних компонентів КОЗ та визначено вимоги до їх проєктування.

У дослідженні наведено методичні рекомендації щодо здійснення контролю стану сформованості предметних компетентностей здобувачів вищої освіти за допомогою КОЗ та побудови відповідних навчальних занять; акцентовано увагу на алгоритмі дій викладача при створенні КОЗ на занятті; наведено приклади КОЗ, які можуть бути використані в процесі вивчення дисципліни «Фізична географія України» у ЗВО.

З’ясовано результати навчання здобувачів вищої освіти, що залежать від розв’язання КОЗ; розроблено схему механізму впливу застосування КОЗ на формування самооцінки кожного майбутнього вчителя географії та доведено, що застосування КОЗ з наступним аналізом і самоаналізом правильних відповідей формує об’єктивну самооцінку здобувача. Акцентовано увагу на дидактичних цілях застосування КОЗ викладачами закладів вищої освіти.

Посилання

Drach, I. I. (2015). Kompetentnisno oriientovani zavdannia yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Competence-oriented tasks as an important factor in the formation of professional competence of future specialists]. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 44, 127-134. Retrieved from http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2015/44/19.pdf [in Ukrainian].

Khom’iuk, I. V., & Khom’iuk, V. V. (2017). Kompetentnostno-oriientovani zavdannia yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia kohnityvnoi skladovoi matematychnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv [Competence-oriented tasks as an important factor in the formation of the cognitive component of mathematical competence of future engineers]. In O. S. Chashechnykova (Ed.), Aktualni pytannia pryrodnychomatematychnoi osvity [Current issues of science and mathematics education] (№ 1(9), pp. 107-114). Sumy [in Ukrainian].

Kryvonos, O. M. (2014). Kompetentnisno-oriientovani zavdannia v kursi «Prohramuvannia» [Competency-oriented tasks in the «Programming» course]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, 5 (47), 138-144 [in Ukrainian].

Maksymov, I., & Slovak, K. (2018). Kompetentnisno oriientovani zadachi z teorii ymovirnostei u pidhotovtsi studentiv inzhenernykh spetsialnostei [Competence-oriented problems in the theory of probabilities in the preparation of engineering students]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Pedagogical sciences, 12, 71-76 [in Ukrainian].

Mosiichuk, L. M. (2017). Kompetentnisno-oriientovani zavdannia do urokiv pryrodnychykh dystsyplin [Competency-oriented tasks for science lessons]. Rivne: NMTs PTO. Retrieved from https://nmc-pto.rv.ua/DOK/TG/TG1/Zbirnyk_KOZ.pdf [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Zakon Ukrainy. № 1556-VII. (2022). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Semerikov, S., Slovak, K., & Bas, S. (2015, December). Do pytannia pro kompetentnisni zadachi [To the question of competence tasks]. In O. S. Chashechnykova, Rozvytok intelektualnykh umin i tvorchykh zdibnostei uchniv ta studentiv u protsesi navchannia dystsyplin pryrodnycho-matematychnoho tsyklu «ITM*plius – 2014» [Development of intellectual skills and creative abilities of pupils and students in the process of learning the disciplines of the science and mathematics cycle «ITM*plus – 2014»]: Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 108-110). Sumy: Mriia [in Ukrainian].

Vishnikina, L. P., & Dibrova, I. O. (2015). Kompetentnisno-oriientovani zavdannia z heohrafii [Competency-oriented tasks in geography]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (32), Iss. 63, 10-14 [in Ukrainian].

Zhukova, O. A., & Komyshan, A. I. (Ed.). (2021). Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia ta praktyka [Competency approach in higher education: theory and practice]. Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina. Retrieved from http://dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/16543 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Vishnikina, L., & Halushka, L. (2022). ЗАСТОСУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНИХ ЗАВДАННЬ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (11), 74–82. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275542

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ