ТЕХНОЛОГІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЯК ОБ’ЄКТИВНА ТЕНДЕНЦІЯ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275539Ключові слова:
магістр професійної освіти, професійна підготовка, тенденція, технологічний підхід, технологічна компетентність, технологізація освітнього процесуАнотація
У статті розкрито особливості застосування технологічного підходу в підготовці магістрів професійної освіти; розглянуто теоретичні аспекти технології освітнього процесу як об’єктивну тенденцію розвитку сучасної професійної освіти; обґрунтовано технологічний потенціал фахової підготовки магістрів професійної освіти спеціалізації (Аграрне виробництво, переробка сільськогосподарської продукції та харчові технології, відображений у змісті та способах засвоєння здобувачами навчальної інформації, визначено типи технологій: соціально-освітні, виробничі та види технологій магістра професійної освіти: освітні (педагогічні), аграрно-виробничі. Досліджено основні переваги технологічного підходу як методологічної основи трансформації професійної освіти з галузі Агрономія, що дозволяє сформувати технологічну компетентність здобувачів вищої освіти, та потрактовано таку компетентність як логічне поєднання теоретичних знань, способів організації освітнього процесу в закладах професійної освіти і практичних умінь застосовувати спроєктовану освітню роботу, аналізувати й оцінювати результати підготовки.
Визначено: теоретичну складову технологічної компетентності, що виявляється у сформованості професійних знань щодо цілей, засобів, компонентів педагогічного процесу, розуміння важливості добирати та впроваджувати педагогічні технології з урахуванням індивідуальних особливостей здобувачів освіти та специфіки аграрної галузі; практичну складову, що охоплює вміння оптимально проєктувати педагогічний процес, спрямовані на досягнення запланованого результату (співвіднесення методів, засобів і технологій з цілями навчання й індивідуальними особливостями суб’єктів підготовки).
Проведено висновки стосовно того, що технологічна компетентність забезпечує позитивну динаміку рівнів професійної компетентності як здобувача вищої освіти, так і керівника освітньої програми та керівника закладу освіти, що дає підстави для твердження про успішність життєдіяльності закладу освіти, його конкурентоспроможність, яку можна забезпечити, використовуючи технології проєктного менеджменту, технологізацію процесу підготовки майбутніх магістрів професійної освіти для інноваційного розвитку закладів освіти в постійно змінюваному освітньому середовищі.
Посилання
Bondar, C. (2007). Terminolohichnyi analiz poniat «kompetentsiia» i «kompetentnict» u pedahohitsi: sutnist ta struktura [Terminological analysis of the concepts of «competence» and «competence» in pedagogy: essence and structure]. Education and management, 10(2), 82-90 [in Ukrainian].
Bukhun, I., & Kravchenko, L. (2020). Tekhnolohichna kompetentnist zdobuvachiv vyshchoi osvity yak problema pedahohichnoi nauky i praktyky [Technological competence of students of higher education as a problem of pedagogical science and practice]. Ukrainian professional education, 7, 115-122 [in Ukrainian].
Choshonov, M. P. (1997). Didakticheckoe konctruirovanie gibkoi texnologi obucheniia [Didactic design of flexible learning technology]. Pedagogy, 2, 21-27 [in Russian].
Cycoieva, C. O. (2001). Vektor rozvytku osobystosti u poctinductrialnomu cucpilctvi [Vector of personality development in post-industrial society]. Continuing professional education: Theory and Practice, I, 32-41 [in Ukrainian].
Diachenko, A. (2013). Teoretychnyi analiz poniattia «tekhnolohichna kompetentnist pedahoha» [Theoretical analysis of the concept of «technological competence of the teacher»]. Problems of Modern Teacher Training, 8(2), 53-59 [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O.A., & Vozniuk, O.V. (2011). Diahnostychnyi pidkhid yak vazhlyva umova profesiinoi pozytsii vchytelia [Diagnostic approach as an important condition of the teacher’s professional position]. In Methodological bases for diagnosing students’ academic giftedness (taking into account the specifics of the educational field): Proceedings of the scientific and practical seminar (pp. 74-81). Kyiv [in Ukrainian].
Kabanska, O. S. (2011). Obgruntuvannia tekhnolohii formuvannia pedahohichnoho prohnozuvannia maibutnikh uchyteliv y analiz rezultativ yii vprovadzhennia [Justification of the technology of formation of pedagogical forecasting of future teachers and analysis of the results of its implementation]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia [Theory and methods of teaching and education], 28, 67-75. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ znpkhnpu_ttmniv_2011_28_11 [in Ukrainian].
Khaialyeva, S. Z. (2012). Tekhnolohycheskaia kompetentnost kak sostavliaiushchaia professyonalnoi kompetentnosty budushchykh ynzhenerov-pedahohov [Technological competence as a component of professional competence of future engineers-pedagogues]. Uchenye zapysky Krymskoho ynzhenerno-pedahohycheskoho unyversyteta [Scientific notes of the Crimean Engineering and Pedagogical University], 34, 116-119 [in Russian].
Kirsanov, V. (2002). Psykholoho-pedahohichna diahnostyka [Psychological and pedagogical diagnosis]. Kyiv: Alterpres [in Ukrainian].
Klochko, V. I. (2012). Formuvannia motyvatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti studentiv tekhnichnykh spetsialnostei [Formation of motivation for educational and cognitive activity of students of technical specialties]. Vinnytsia: VNTU [in Ukrainian].
Kobernyk, O. (2012). Sutnisna kharakterystyka proektuvannia pedahohichnoho protsesu [An essential characteristic of the design of the pedagogical process]. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, 2, 101-109 [in Ukrainian].
Kozakov, V. A. (Ed.). (2003). Psykholohiia diialnosti ta navchalnyi menedzhment [Psychology of activity and educational management]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
Kyrychuk, V. O., Nedilko, V. P., Rudenko, S. A., Prashko, O. V., Smotrin, V. O., Melnyk, M. Yu. … Davydova, M. O. (2014). Tekhnolohii proektuvannia v praktytsi roboty zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: teoretyko-praktychnyi aspect [Design technologies in the practice of work of a general educational institution: theoretical and practical aspect]. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Mankus, I. V., Nedbaievska, L. S., Darmosiuk, V. M., & Dinzhos, R. V. (2020). Tekhnolohichna kompetentnist maibutnoho vykladacha pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin yak skladova yoho profesiinoi pidhotovky [Technological competence of the future teacher of natural and mathematical disciplines as a component of his professional training]. Physical and Mathematical Education, 1(23), 76-82 [in Ukrainian].
Nahorna, N. O. (2021). Formuvannia proiektno-tekhnolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia u protsesi vyvchennia osnov proiektuvannia i modeliuvannia [Formation of project-technological competence of future teachers of labor education in the process of studying the basics of design and modeling]. (PhD diss.). Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V. H. Korolenka, Poltava [in Ukrainian].
Onipko, V. (2012). Tekhnolohichni osnovy protsesu pidhotovky maibutnoho vchytelia pryrodnychykh dystsyplin do profesiinoi diialnosti u profilnii shkoli [Technological foundations of the process of preparing a future science teacher for professional activity in a specialized school]. Problems of Modern Teacher Training. 5(1), 125-132. Retrieved from https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2012/5_1/visnuk_19.pdf [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (Red.). (2004). Kompetentnicnyi pidkhid u cuchacnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: biblioteka z osvitnoi polityky [Competency approach in student education: world experience and Ukrainian perspectives: library of educational policy]. Kyiv: K.I.C. [in Ukrainian].
Technological literacy for all: A rationale and structure for the study of technology (2006). Reston: International technology education association. Retrieved from https://www.iteea.org/File.aspx?id=42633.
Tyshakova, L. T. (2005). Formuvannia tekhnolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy [Formation of technological competence of the future foreign language teacher]. (PhD diss.). Luhansk [in Ukrainian].