ДИЗАЙНЕРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275537Ключові слова:
дизайн-освіта, компетентнісна освіта, виховний потенціал дизайн-діяльності, ландшафтний дизайн, еколого-естетична компетентність, майбутній учитель технологій, фахова підготовкаАнотація
У статті на основі сучасного бачення реформування вітчизняної освіти в контексті світових і європейських цивілізаційних тенденцій розвитку суспільства (підвищення інтелектуального потенціалу націй, всебічного розвитку особистості як найвищої цінності суспільства, уникнення екологічних небезпек і катастроф, зумовлених воєнними діями) з’ясовано необхідність формування технологічної художньо-проєктної компетентності учнівської та студентської молоді.
Метою дослідження обрано багатоаспектність формування еколого-естетичних компетентностей майбутніх учителів технологій шляхом вивчення й систематизації аспектів вітчизняного досвіду, узагальнення теоретичних ідей і практики провідних фахівців дизайну, можливостей дизайн-освіти і дизайн-діяльності майбутніх фахівців.
Підтримка наукової точки зору стосовно того, що засобами і методами дизайн-діяльності можна активно захищати природу, з позицій цінності культури боротися за забезпечення екологічної чистоти конструкційних і обробних матеріалів, поліпшення стану предметного середовища багатьох сфер життєдіяльності людей привела до відбору засобів дизайн-освіти для навчальної дисципліни «Основи ландшафтного проєктування», пропонованої для вивчення майбутніми вчителями освітньої галузі «Технології». До таких засобів віднесено: усвідомлення суспільно значущих функцій дизайну; знання соціально вагомих завдань дизайн-діяльності; структуру еколого-естетичних компетентностей майбутніх учителів технологій на засадах дизайн-освіти; шляхи підвищення еколого-естетичної культури учнівської молоді у дизайн-діяльності спільно з учителем.
У перспективі дослідження візначено потребу використання в навчально-виховному процесі середньої освіти національних особливостей культури українського народу, його уявлень про естетику природи і людини, здатності до естетичного вдосконалення середовища життя засобами дизайну.
Посилання
Avramenko, O. V., Lutchenko, L. I., & Shlianchak, S. O. (2010). Formuvannia kompetentnostei osobystosti v suchasnii shkoli [The formation of personal competencies in a modern school]. Kirovohrad: KOD [in Ukrainian].
Holovan, M. S. (2008). Kompetentsiia i kompetentnist: dosvid teorii, teoriia dosvidu [Competence and competence: theory experience, theory of experience]. Higher Education of Ukraine, 3, 23-30 [in Ukrainian].
Kobernyk, O. M. (2009). Ihrovyi dyzain obdarovanoi dytyny: vyzrivannia emotsii i pochuttiv osobystosti [Game design of a gifted child: maturation of emotions and feelings of personality]. Kyiv: Informatsiini systemy [in Ukrainian].
TymenkoA, V. P. (2010). Pochatkova dyzain-osvita: teoriia i praktyka formuvannia konstruktyvnykh umin osobystosti [Primary design education: theory and practice of forming constructive personality skills]. Kyiv: Ped. Dumka [in Ukrainian].