МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ УПРАВЛІННЯ НАУКОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В СУЧАСНОМУ УКРАЇНСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

Автор(и)

  • O. Lukyanenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275534

Ключові слова:

менеджмент, наукова робота, якість освіти, оцінка наукової діяльності, заклади вищої освіти, Україна

Анотація

Метою дослідження є виявлення успішних практик контролю й недоліків стратегічного планування та організації наукової діяльності в сучасних українських університетах. У роботі проведено аналіз досвіду організації наукової діяльності в Полтавському національному педагогічному університеті імені В. Г. Короленка (тут і далі – ПНПУ) з подальшим співвіднесенням із практикою в інших навчальних закладах України. У дослідженні подано результати моніторингу думки 140 науково-педагогічних працівників ПНПУ, 31 завідувача кафедр інших українських університетів та 24 представників рад молодих учених країни щодо оцінки власної діяльності та важливості показників наукової роботи на основі опитувальника шкали Лайкерта. Методику описової статистики використано для: аналізу відповідей, збору даних, формулювання пропозицій стосовно підвищення ефективності наукової діяльності співробітників.

Автор аналізує канали зв’язку між адміністрацією (ректорат, заступники деканів з наукової роботи, завідувачі кафедр) та науково-педагогічним персоналом; визначає рівень комунікації для забезпечення усвідомлення існування градації оцінки. У статті трактовано погляди на принципи рейтингових набору балів, співвіднесення індивідуального та колективного внеску, нерозуміння рівнозначності усіх складових у формуванні рейтингу та змішування наукової й інших видів діяльності. Дослідження порушує питання міксу понять – щорічного наукового рейтингу з іміджем науковця, індексом Гірша. Відбувається тлумачення відмінностей між інструментом стимулювання наукової роботи та засобами активізації структурних підрозділів (міжнародного відділу, відділу аспірантури, адміністрації по забезпеченню безкоштовного стажування чи безоплатних наукометричних публікацій).

Надано зауваження щодо розробки системи матеріального стимулювання, яку б відчували окремі науково-педагогічні працівники та структурні підрозділи, що унеможливило б набір низьких (часто нульових) показників наукової роботи через розчарування ступенем оцінки власної роботи. Підняте питання того, що рейтинг повинен враховувати різноплановість спеціальностей закладу вищої освіти та унікальності роботи персоналу. Висловлено потребу надавати освітянам право обирати сферу, в якій вони матимуть змогу проявити себе та забезпечити відповідний рейтинг, що впливатиме на нарахування доплат (як приклад, рейтинги наукової, методичної, соціально-іміджевої роботи, коли наукова робота обраховується за результатами оприлюднення наукового продукту, методична – за наслідками виконання освітнього компоненту, впровадження методичних розробок і може формуватися з урахуванням оцінки студентами якості викладання, соціально-іміджева – формуватиметься за результатами профорієнтаційної, соціокультурної, іміджевої, виховної роботи освітянина).

Посилання

Deyaki pytannya derzhavnoyi atestatsiyi naukovykh ustanov [Some issues of state certification of scientific institutions]: Nakaz MON Ukrainy. № 1008. (2018). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1504-18#Text [in Ukrainian].

Kennett, B. (2014). Planning and Managing Scientific Research. Canberra: ANU Press. Retrieved from http://library.oapen.org/handle/20.500.12657/33421.

Kuzmin, O. & Zhuk, L. (2017). Research of scientific activities in higher educational institutions: planning, organization, control, regulation. Technology audit and production reserves, 4, 33-38.

Lyubchenko, N. V. (2013). Upravlinnya naukovo-metodychnoyu diyalnistyu zakladiv pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity: koordynatsiynyy aspekt: nauk.-metod. posib. [Management of scientific and methodical activities of institutions of postgraduate pedagogical education]. Kyyiv: TSP «KOMPRYNT» [in Ukrainian].

Polozhennya pro reytynh naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka [Regulations on the rating system for evaluating the activities of scientific and pedagogical workers and structural units of V. V. Dokuchaev Kharkiv National Agrarian University]. (2020). Kharkiv: KNTU [in Ukrainian].

Polozhennya pro reytynhove otsinyuvannya diyalnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv kafedry ta navchalno-naukovykh instytutiv (fakultetiv) SNU imeni Volodymyra Dalya [Regulations on the rating assessment of the activities of scientific and pedagogical workers, departments and educational and scientific institutes (faculties) of the Volodymyr Dal East Ukrainian National University] (2021). Syevyerodonetsk: YEUNU [in Ukrainian].

Polozhennya pro reytynhove otsinyuvannya diyalnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv Tsentralno-ukrayinskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka [Regulations on the rating assessment of the activities of scientific and pedagogical workers of the Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko] (2019). Kropyvnytskyy: TSUSPU [in Ukrainian].

Polozhennya pro reytynhove otsinyuvannya rezultativ diyalnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv ta kafedry [Regulations on rating assessment of the results of scientific and pedagogical workers and departments] (2016). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Polozhennya pro reytynhovu systemu otsinyuvannya diyalnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv ta strukturnykh pidrozdiliv Kharkivsʹkoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu imeni V. V. Dokuchayeva [Regulations on the rating system for evaluating the activities of scientific and pedagogical workers and structural units of V. V. Dokuchaev Kharkiv National Agrarian University] (2020). Kharkiv: KHNAU [in Ukrainian].

Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist [On Scientific and Scientific-Technical Activity]: Zakon Ukrainy. № 848-VIII. (2016). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text. [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [On Higher Education]: Zakon Ukrainy. № 1556-VII. (2014). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Litsenziinykh umov provadzhennia osvitnoi diialnosti [On approval of the License conditions for educational activities]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy. № 1187. (2015). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya Polozhennya pro akredytatsiyu osvitnikh prohram, za yakymy rozvyvayetsya pidhotovka zdobuvachiv vyshchoyi osvity [On approval of the Regulations on accreditation of educational programs, which are training applicants for higher education]: Nakaz MON Ukrainy. № 977. (2019). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text [in Ukrainian].

Zhabenko, O. V. (2018). Profesiynyy rozvytok naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv u haluzevykh universytetakh Ukrayiny [Professional development of scientific and pedagogical workers in branch universities of Ukraine]. Molodyy vchenyy [Young scientist], 8, 143-149 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Lukyanenko, O. (2022). МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ УПРАВЛІННЯ НАУКОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В СУЧАСНОМУ УКРАЇНСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (11), 16–28. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275534

Номер

Розділ

КОЛОНКА ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА