ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ЖУРНАЛІСТІВ НА БАКАЛАВРСЬКОМУ РІВНІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ І РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ

Автор(и)

  • N. Khromchenkova

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.265085

Ключові слова:

професійна відповідальність майбутніх бакалаврів журналістики, професійна підготовка майбутніх журналістів на бакалаврському рівні вищої освіти

Анотація

Стаття розкриває формування професійної відповідальності майбутніх бакалаврів журналістики та необхідність перевірки успішного здійснення організованої цілеспрямованої підготовки до професійної діяльності студентів ЗВО шляхом навчання та виховання гармонійного світосприймання в умовах інноваційного простору. Тобто, вміння визначити рівні формування професійної відповідальності у майбутніх бакалаврів журналістики, оскільки лише журналіст, який відповідає вимогам сучасності, життєвим викликам сьогодення, здатний передавати особистостям позитивний досвід людства оптимальним реалізованим шляхом.
Відповідно до методики організації та проведення педагогічного експерименту виділено критерії, показники і рівні сформованості професійної відповідальності у майбутніх фахівців, а також з’ясовано, наскільки успішно здійснюється формувальний процес підвищення професійної відповідальності шляхом участі суб’єктів у освітньому процесі закладу вищої освіти. Для розроблення шляхів підвищення ефективності формування професійної відповідальності у майбутніх бакалаврів журналістики необхідні дані, що характеризують рівень мотивації, теоретичних знань та практичних умінь студентів щодо означеної діяльності.
Формування професійної відповідальності у майбутніх журналістів обумовлюється необхідністю свідомого ставлення студентів до власного професійного вибору та виконуваної професійної діяльності.
Основним завданням закладів вищої освіти виступає «підготовка кваліфікованого, конкурентоздатного, компетентного, відповідального фахівця, що вільно володіє своєю професією, орієнтованого в суміжних областях діяльності, здатного до ефективної роботи за фахом на рівні світових стандартів, готового до постійного професійного зростання, соціальної і професійної мобільності». Натепер ефективним є фахівець, який адекватно реагує на соціальні очікування, здатний до професійного самовдосконалення і творчого зростання, до постійного оновлення особистих ресурсів.

Посилання

Bezrukova, O. A. (2015). Sotsialna vidpovidalnist v suchasnomu ukrainskomu suspilstvi: sotsiolohichna kontseptualizatsiia ta dosvid empirychnoho doslidzhennia [Social responsibility in modern Ukrainian society: sociological conceptualization and experience of empirical research]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Bobrytska, V .I. (2019). Suchasni osvitni reformy v Ukraini: dosiahnennia y novitni vyklyky [Modern educational reforms in Ukraine: achievements and new challenges]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Pedahohika. Psykholohiia [Bulletin of the National Aviation University. Pedagogy. Psychology], 2(14), 16–22 [in Ukrainian].

Busel, V. T. (Ed.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv ; Irpin: VTF «Perun» [in Ukrainian].

Dubovickaja, T. D. (2004). Diagnostika urovnja professional'noj napravlennosti studentov [Diagnostics of the level of professional orientation of students]. Psychological Science and Education 2, 82–86 [in Russian].

Ivanov, V. F., & Shturkhetskyi, S. V. (2012). Praktykum iz zhurnalistskoi etyky [Workshop on journalistic ethics] (2nd ed.). Kyiv: Vydavets O. Zen [in Ukrainian].

Khromchenkova, N. M. (2013). Shliakhy realizatsii formuvannia osobystisno-profesiinoi vidpovidalnosti maibutnoho vykladacha vyshchoi shkoly [Ways of realizing the formation of personal and professional responsibility of the future teacher of a higher school]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, I(7(14)), 214–217 [in Ukrainian].

Khromchenkova, N. M. (2016). Formuvannia profesiinoi vidpovidalnosti u maibutnikh zhurnalistiv yak naukovo-pedahohichna problema v suchasnomu osvitnomu prostori [The formation of professional responsibility in future journalists as a scientific and pedagogical problem in the modern educational space]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (45(93)), 26–29 [in Ukrainian].

Khromchenkova, N. M. (2018). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi vidpovidalnosti maibutnikh zhurnalistiv [Pedagogical conditions for the formation of professional responsibility of future journalists]. Molodyi vchenyi [A young scientist],12(64), 119–123 [in Ukrainian].

Kolot, A. M. (2011). Sotsialna vidpovidalnist liudyny yak chynnyk stiikoi sotsialnoi dynamiky : teoretychni zasady [Human social responsibility as a factor of sustainable social dynamics: theoretical foundations]. Ukraina: aspekty pratsi [Ukraine: aspects of work], 3, 3–9 [in Ukrainian].

Krylova, A. A., & Manicheva, A. A. (Eds.). (2003). Praktikum po obshhej, jeksperimental'noj i prikladnoj psihologii [Workshop on General, Experimental and Applied Psychology]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Kyrychok, I., Novhorodska, Yu., & Shevchuk, M. (2017). Formuvannia profesiinoi vidpovidalnosti u maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv : Pedahohichni aspekty [Formation of professional responsibility in future primary school teachers: Pedagogical aspects]. Continuing Professional Education: Theory and Practice. Pedagogical Sciences, 1-2(50-51), 38–45 [in Ukrainian].

Levkivskyi, M. V. (2000). Vidpovidalnist u konteksti novoi vykhovnoi paradyhmy [Responsibility in the context of the new educational paradigm]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal, 6, 15 [in Ukrainian].

Maiboroda, V., Yaroshenko, O., & Skyba, Yu. (2015). Teoretychni zasady naukovo-doslidnytskoi diialnosti sub’iektiv osvitnoho protsesu universytetiv [Theoretical principles of scientific and research activity of subjects of the educational process of universities]. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Novhorodska, Yu. H. (2018). Diahnostyka stanu sformovanosti profesiinoi vidpovidalnosti u maibutnikh menedzheriv [Diagnosis of the state of formation of professional responsibility in future managers]. Research Notes. Series "Psychology and Pedagogy Research" (Nizhyn Mykola Gogol State University), 2, 53–59 [in Ukrainian].

Pihovskyi, M. (2020). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti sotsialnoi vidpovidalnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Criteria, indicators and levels of formation of social responsibility of future specialists in the social sphere]. Social Work and Education, 7(1), 229–235 [in Ukrainian].

Potapiuk, L. M. (2020, June). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti formuvannia vidpovidalnosti studentskoi molodi. In «Zaluchennia patriotychno aktyvnoi molodi do rozvytku hromadianskoho suspilstva yak chynnyk sotsialnoi bezpeky Ukrainy»: II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. ["Involvement of patriotically active youth in the development of civil society as a factor of social security of Ukraine": II International. science and practice conf.]: program and theses (pp. 120–122). Mykolaiv: Vyd-vo ChNU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].

Priadein, V. P. (2013). Psikhodiagnostika lichnosti: izbrannye psikhologicheskie metodiki i testy [Psychodiagnostics of personality: selected psychological methods and tests]. Surgut: RIO SurGPU [in Ukrainian].

Sadovska, E., & Yaroshenko, A. (2018). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti sotsialnoho pratsivnyka v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Formation of professional competence of a social worker in the conditions of a higher educational institution]. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Satanovska, L. (2015). Formuvannia profesiinoi vidpovidalnosti maibutnikh menedzheriv osvity v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Formation of professional responsibility of future managers of education in the conditions of a higher educational institution]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 1(1), 65–70 [in Ukrainian].

Savelieva, V. (2013). Formuvannia sotsialnoi vidpovidalnosti u studentiv-menedzheriv u tekhnichnomu universyteti [Formation of social responsibility among managerial students at a technical university]. Visnyk of National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". Philosophy. Psychology. Pedagogics, 2, 70 [in Ukrainian].

Skyba, Yu. A. (2016). Klasyfikatsiia metodiv pedahohichnykh doslidzhen [Classification of pedagogical research methods]. Higher Education of Ukraine, 2(61), 51–59 [in Ukrainian].

Skyba, Yu. A. (2019). Doslidnytska kompetentnist yak skladova chastyna profesiinoho profiliu naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka zakladu vyshchoi osvity [Research competence as an integral part of the professional profile of a scientific and pedagogical employee of a higher education institution]. Problemy osvity [Problems of Education], 92, 173–178 [in Ukrainian].

Stadnik, N. V. (2015). Vidpovidalnist yak moralna tsinnist suchasnoho studentstva [Responsibility as a moral value of modern students]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and school youth], 19(2), 269–279 [in Ukrainian].

Sychevskyi, Yu. O. (2008). Formuvannia vidpovidalnosti yak profesiino-osobystisnoi yakosti u maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Formation of responsibility as a professional and personal quality in future border guards]. (Extended abstract of PhD diss.). Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Yaroshenko, O. H., & Skyba, Yu. A. (2015). Indyvidualni naukovo-doslidni zavdannia yak odyn iz zasobiv orhanizatsii navchannia cherez doslidzhennia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Individual research tasks as one of the means of organizing learning through research in higher educational institutions of Ukraine]. Image of the Modern Pedagogue, 5, 33–35 [in Ukrainian].

Zhykhorska, O. (2015). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti profesiinoi kompetentnosti navchalno-dopomizhnoho personalu vyshchoho navchalnoho zakladu [Criteria, indicators and levels of formation of professional competence of educational and support staff of a higher educational institution]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(34(69)), 33–38 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-18

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ