СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ

Автор(и)

  • I. Buhun

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263673

Ключові слова:

військова професійна освіта, технології, майбутній офіцер, технологічна компетентність, технологічні вміння, цінності військової культури

Анотація

У статті в логіці системного, компетентісного й особистісного наукових підходів охарактеризовано сутність і провідні компоненти технологічної компетентності майбутніх військових фахівців, з урахуванням потреб реалізації низки завдань – соціальних, військових, особистісних, професійних – розглянуто таку компетентність як здатність особи ефективно виконувати завдання в сучасній війні, гуманізувати професійну техносферу (види зброї, обладнання, типи техніки й робіт із нею), за допомогою інноваційних технологій зберігати життя військовослужбовців. Доведено, що методолого-теоретичні можливості наук про освіту (педагогіки) забезпечують усвідомлення технологічної компетентності майбутнього офіцера як інтегративної особистісної якості фахівця військової справи, заснованої на відповідних характеристиках професіонала та його технологічної культури, основою якої є мотивована здатність відповідально застосовувати військово-технічні й психолого-педагогічні технології для гуманно зхорієнтованого вирішення професійних завдань.

Інваріативними компонентами структури технологічної компетентності майбутніх офіцерів виокремлено: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, поглиблено та адаптовано їхні рефлексивно-оцінні ознаки. Уточнено поняття «технологічні знання», «технологічні вміння офіцера», «цінності військової технологічної культури».

Посилання

Advancing excellence in technological literacy: student assessment, professional development, and program standards (2003). International technology education association. Retrieved from https://www.iteea.org/42523.aspx.

Ananev, B. G., Bodalev, A. A, & Kuzmina, N. V. (Eds.). (1980). Izbrannye psikhologicheskie trudy [Selected psychological writings] (Vol. 2). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Autio, O. (2011). The Development of Technological Competence from Adolescence to Adulthood. Journal of Technology Education, 22(2), 71-89.

Bespalko, V. P. (1990). O vozmozhnostiakh sistemnogo podkhoda k pedagogike [On the possibilities of a systematic approach to pedagogy]. Sovetskaia pedagogika [Soviet pedagogy], 7, 59-60 [in Russian].

Bespalko, V. P. (2008). Nature conformably pedagogy. Moskva: Narodnoe obrazovanie [in Russian].

Bondarevskaia, E. V. (2001). Smysly i strategii lichnostno orientirovannogo vospitaniia [Meanings and strategies of personality-oriented education]. Pedagogy, 1, 17-24 [in Russian].

Engelmeier, P. K. (1911). Tvorcheskaia lichnost i sreda v oblasti tekhnicheskikh izobretenii [Creative personality and environment in the field of technical inventions]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Ermakov, D. S. (2011). Kompetentnostnyi podkhod v obrazovanii [Competency-Based Approach in Education]. Pedagogy, 4, 8-15 [in Russian].

Iudin, E. G. (1978). Sistemnyi podkhod i printcip deiatelnosti: metodologicheskie problemy sovremennoi nauki [System approach and activity principle: methodological problems of modern science]. Moskva: Nauka.

Klimov, E. A. (2004). Psikhologiia professionalnogo samoopredeleniia [Psychology of professional self-determination]. Moskva: Akademiia [in Russian].

Koklevskii, A. V. (2015). Formirovanie tekhnologicheskoi kompetentnosti budushchikh spetcialistov v protcesse voennoi podgotovki v klassicheskom universitete: teoriia i praktika [Formation of technological competence of future specialists in the process of military training at a classical university: theory and practice]. Minsk: RIVSh [in Russian].

Leontev, A. N. (1977). Deiatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Consciousness. Personality]. Moskva: INTOR [in Russian].

Novikov, A. M. (1989). Pedagogicheskie osnovy formirovaniia trudovykh umenii [Pedagogical foundations for the formation of labor skills] (PhD diss.). Kazan [in Russian].

Pitt, Dzh. (2002). Nauchnye i tekhnologicheskie znaniia: chto mezhdu nimi obshchego i v chem razlichiia? [Scientific and technological knowledge: what do they have in common and what are the differences?] Shkola i proizvodstvo [School and production], 3, 7-9 [in Russian].

Poliakov, N. V. (2007). Klassicheskii universitet: ot idei antichnosti k ideiam Bolonskogo protcessa [Classical university: from the ideas of antiquity to the ideas of the Bologna process]. Dnepropetrovsk: Dnepropetrovskii natc. un-t. [in Russian].

Rakitov, A. I. (2011). Prolegomeny k idee tekhnologii [Prolegomena to the idea of technology]. Voprosy filosofii [Questions of Philosophy], 1, 3-14 [in Russian].

Raven, Dzh. (2002). Kompetentnost v sovremennom obshchestve: vyiavlenie, razvitie i realizatciia [Competence in modern society: identification, development and implementation]. Moskva: Kogito-tcentr [in Russian].

Rubinshtein, S. L. (2006). Osnovy obshchei psikhologii [Fundamentals of General Psychology]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Selevko, G. K. (2005). Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatcionno-kommunikatcionnykh sredstv [Pedagogical technologies based on information and communication tools]. Moskva: NII shkolnykh tekhnologii [in Russian].

Spenser, L. M. (2005). Kompetentcii na rabote [Competencies at work]. Moskva: HIPPO [in Russian].

Tan Eng Han, F. (2010). Technological competence and military professionalism – decisive factors in a modern war? Journal Of The Singapore Armed Forces, 36(2), 30-40.

Tarasenko, N. F. (1985). Priroda, tekhnologiia, kultura: filosofskomirovozzrencheskii analiz [Nature, technology, culture: philosophical and ideological analysis]. Kiev: Naukova dumka [in Russian].

Tcimmerli, V. K. (1989). Tekhnika v izmeniaiushchemsia obshchestve [Technology in a changing society]. In Tc. G. Arzakanian, & V. G. Gorokhov (Eds.). Filosofiia tekhniki v FRG [Philosophy of technology in Germany] (pp. 236-256). Moskva: Progress [in Russian].

Technological literacy for all: A rationale and structure for the study of technology (2003). International technology education association. Retrieved from https://www.iteea.org/42630.aspx.

Tekhnologiia [Technology]. (2005). In S. E. Sarkisov (Ed.), Menedzhment: slovar-spravochnik [Management: a reference dictionary]. Moskva: Ankil [in Russian].

Verbitckii, A. A. (1991). Psikhologo-pedagogicheskie osnovy kontekstnogo obucheniia v vuze [Psychological and pedagogical foundations of contextual learning at the university]. (Extended abstract of PhD diss.). Moskovskii pedagogicheskii gosudarstvennyi universitet, Moskva [in Russian].

Verbitckii, A. A., & Larionova, O. G. (2010). Lichnostnyi i kompetentnostnyi podkhody v obrazovanii [Personal and competence-based approaches in education]. Moskva: Logos [in Russian].

Zimniaia, I. A., & Zemtcova, E. V. (2008). Integrativnyi podkhod k otcenke edinoi sotcialno-professionalnoi kompetentnosti vypusknikov vuzov [An integrative approach to assessing the unified socio-professional competence of university graduates]. Higher Education Today, 5, 14-19 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-07

Як цитувати

Buhun, I. (2021). СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (9-10), 218–226. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263673

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ