МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ ПРОЄКТУВАННЮ ТА ВИГОТОВЛЕННЮ ВИРОБІВ ІЗ ТОНКОЛИСТОВОГО МЕТАЛУ

Автор(и)

  • O. Sotnichok
  • V. Tytarenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263660

Ключові слова:

учні 5–6 класів, методика, проєктно-технологічна діяльність, виріб, тонколистовий метал, оцінювання, етапи проєктування

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема формування в учнів умінь із застосування набутих знань на практиці як важливий чинник реалізації проєктно-технологічної системи трудового навчання в сучасних закладах загальної середньої освіти. Встановлено, що питання врахування вікових особливостей учнів 5–6 класів у трудовому навчанні проєктуванню та виготовленню виробів із конструкційних матеріалів залишається дотепер маловивченим. Доведено, що успішність проєктування та виготовлення виробів із тонколистового металу залежить від правильно організованої поетапної проєктно-технологічної діяльності учнів. Обґрунтовано особливості вибору на першому (організаційно-підготовчому) етапі об’єктів проєктування. Розкрито специфіку складання учнями ескізів потенційно можливих варіантів проєктованого виробу на конструкторському етапі реалізації виробу. Визначено зміст третього (технологічного) етапу виготовлення виробу, яким передбачено виконання запланованих операцій, самоконтроль та оцінку якості виконаних робіт. Розглянуто процес навчання учнів трудовим прийомам і операціям: формування образу дії, аналітичний і синтетичний етапи опанування складовими прийомів і операцій. Описано методику навчання учнів правильному засвоєнню порядку виконання трудових операцій з обробки тонколистового металу: розмічання заготовок, різання металу ножицями, обпилювання кромок деталей, гнуття та свердління отворів, складання та оздоблення виробу. Схарактеризовано особливості оцінювання якості виготовлення учнями виробів за точністю обробки конструкційних матеріалів. Розкрито зміст завершального етапу проєктно-технологічної діяльності з підсумкового контролю, порівняння та оцінювання виготовлених учнями конструкцій виробів із тонколистового металу.

Посилання

Diatlenko, S. M., Leshchuk R. M., & Medvid, O. Yu. (2017). Trudove navchannia. 5–9 klasy [Work training. 5–9 grades]. Kharkiv: Vydavnytstvo «Ranok» [in Ukrainian].

Kachnev, V. I. (Ed.). Metodika formirovaniia trudovykh umenii i navykov u uchashchikhsia 5–7 klassov: posobie dlia uchitelia [Methodology for the formation of labor skills and abilities among students in grades 5–7] (1989). Kiїv: Radianska shkola [in Russian].

Khomenko, L. M. (2016). Osnovy proektuvannia i modeliuvannia [Basics of design and modeling]. Uman: FOP Zhovtyi O. O. [in Ukrainian].

Kobernyk, O. M. (Ed.). (2015). Teoriia i metodyka navchannia tekhnolohii [Theory and methodology of technology development]. Uman: FOP Zhovtyi O. O [in Ukrainian].

Metodyka trudovoho navchannia v 4–8 klasakh [Methodology of labor training in grades 4–8]. (1974). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [About some issues of state standards of complete general secondary education]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy. № 898. (2020). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 [in Ukrainian].

Shchodo metodychnykh rekomendatsii pro vykladannia navchalnykh predmetiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2021/2022 nachalnomu rotsi [Regarding methodological recommendations on teaching subjects in general secondary education institutions in the 2021/2022 initial year]: Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. № 1/9-482. (2021). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-metodichnih-rekomendacij-pro-vikladannya-navchalnih-predmetiv-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20212022-navchalnomu-roci [in Ukrainian].

Siryi, O. M. (2012). Formuvannia trudovykh dii na urokakh trudovoho navchannia ta v pozaklasnii roboti [Formation of labor actions in labor training lessons and in extracurricular work]. Skvyra: Viddil osvity Skvyrskoi raionnoi derzhavnoi administratsii [in Ukrainian].

Tereshchuk, A. I., Tereshchuk, I. Ya., & Chychylivskyi, O. V. (2003). Metodyka formuvannia trudovykh umin u proektno-tekhnolohichnii systemi trudovoho navchannia [The method of formation of labor skills in the project-technological system of labor training]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 3, 173-177 [in Ukrainian].

Tkhorzhevskyi, D. O. (2000). Metodyka trudovoho ta profesiinoho navchannia [Methodology of labor and professional training]. (Vol. 1). Kyiv: RNNTs «DINIT» [in Ukrainian].

Tkhorzhevskyi, D. O. (2000). Metodyka trudovoho ta profesiinoho navchannia [Methodology of labor and professional training]. (Vol. 2). Kyiv: RNNTs «DINIT» [in Ukrainian].

Tsyna, A. Yu. 92010). Formuvannia osobystisnykh yakostei uchniv pid chas proektno-tekhnolohichnoi diialnosti [Formation of personal qualities of students during project-technological activities]. Trudove navchannia [Work training], 8 (32), 3-5 [in Ukrainian].

Tytarenko V. (2007). Orhanizatsiia proektno-tekhnolohichnoi diialnosti uchniv na urokakh trudovoho navchannia [Organization of design and technological activity of students in labor training lessons] (Vol. 2). Poltava: POIPPO [in Ukrainian].

Zaniattia z tekhnichnoi pratsi v 5 klasi [Classes on technical work in the 5th grade]. (1983). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-07

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ