ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕРГОДИЗАЙНУ ПРИ ФОРМУВАННІ В УЧНІВ НАВИЧОК SOFT SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263659Ключові слова:
нова українська школа, технологічна освітня галузь, навчальна проєктна діяльність учнів, технології педагогічного ергодизайну, навички soft skills, комфортне освітнє середовищеАнотація
У статті подано характеристику технологій педагогічного ергодизайну, їх значення для забезпечення комфортного освітнього середовища та підвищення ефективності результатів навчання, передбачених Державним стандартом базової середньої освіти. Окреслено важливість закладення підвалин навичок soft skills на всіх етапах освітньої діяльності, що стає запорукою швидкої адаптації до вимог роботодавців та кваліфікованого становлення майбутніх фахівців незалежно від обраної галузі професійної діяльності в дорослому житті.
У дослідженні проаналізовано різні підходи до формування навичок soft skills в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти, зокрема під час реалізації технологічної освітньої галузі. Актуальність пропонованого дослідження пояснено в недостатнім висвітленням у науковій літературі перспективних напрямів формування навичок soft skills в учнівської молоді під час занять із технологій.
Метою дослідження визначено обґрунтування використання технологій педагогічного ергодизайну як ефективних засобів формування навичок soft skills на заняттях з технологічної освітньої галузі на рівні базової середньої освіти.
Доведено, що технологічна освітня галузь виконує синтезуючу функцію в процесі навчання, адже проблематика проєктів, які розробляють та реалізовують учні на заняттях з технологій передбачає мультипредметний підхід; таким чином, створюються додаткові умови для формування загальнонаукових знань, практичних умінь та соціальних навичок. У результаті наукового пошуку визначено, що впровадження технологій ергодизайну в освітній процес сприяє активізації навчальної проєктної діяльності учнів і може розглядатися як педагогічна умова, що сприяє реалізації творчого потенціалу учнів, формуванню критичного та технічного мислення, розвитку навичок партнерської взаємодії. З’ясовано позитивний вплив упровадження технологій педагогічного ергодизайну на ефективність формування soft skills у процесі залучення учнів до навчальної проєктної діяльності.
Посилання
Barron, B. (2003). When Smart Groups Fail. The journal of the learning sciences, 12(3), 307-359.
Borysova, T. (2019). Innovatsiini pidkhody do realizatsii tekhnolohii erhodyzainu v zakladakh osvity [Innovative approaches to the implementation of ergonomic design technologies in educational institutions]. The Sources of Pedagogical Skills, 24, 9-14 [in Ukrainian].
Dashenkova, N., & Korobkina, T. (2021). Soft skills: sotsialno-psykholohichni aspekty profesiinoi kompetentnosti [Soft skills: socio-psychological aspects of professional competence]. Kharkiv: KhNURE [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti [in Ukrainian].
Dluhunovych, N. (2014). Soft skills yak neobkhidna skladova pidhotovky IT-fakhivtsiv [Soft skills as a necessary component of IT specialist training]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University, 6 (219), 239-242 [in Ukrainian].
Filiniuk, V., & Bilozor, N. (2020). Soft skills: hotuiemo uchniv do uspishnoi zhyttiediialnosti [Soft skills: we prepare students for successful life activities]. Uchytel pochatkovoi shkoly [Primary school teacher], 11/12, 9-14 [in Ukrainian].
Koliada, N., & Kravchenko, O. (2020). Praktychnyi dosvid formuvannia «soft-skills» v umovakh zakladu vyshchoi osvity [Practical experience in the formation of "soft-skills" in the conditions of a higher education institution]. Humanities Science Current Issues, 27(3), 137-145 [in Ukrainian].
Koval, O. (2015). Rozvytok «soft skills» ustudentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of "soft skills" of students is one of the important factors of employment]. Visnyk of Vinnytsia Polytechnical Institute, 2, 162-167. Retrieved from https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/
article/view/827/826[in Ukrainian].
Phillips, K. (2016). Project based learning, a center for design class and foxfire. In H. Smith, & J. C. McDermott (Eds.), The Foxfire Approach (pp. 121-127). Rotterdam: SensePublishers.
Sydorenko, V. (2004). Proektno-tekhnolohichnyi pidkhid yak osnova onovlennia zmistu konstruiuvannia odiahu uchniv [The project-technological approach as a basis for updating the content of students' clothing design]. Trudova pidhotovka v zakladakh osvity [Labor training in educational institutions], 1, 2-4 [in Ukrainian].
Vlasova, N. (2021). Formuvannia soft skills cherez uprovadzhennia kontseptsii NUSh u serednii i starshii shkoli [The formation of soft skills through the implementation of the concept of NUSH in secondary and high school]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=pEclz3FVfKo Soft skills: socio-psychological aspects of professional competence[in Ukrainian].
Zhukova, O., & Kosohova, A. (2020). Rozvytok soft skills v uchniv zahalnoosvitnikh shkil u protsesi pozaklasnoi roboty cherez vyrishennia matematychnykh zadach u formati hry [Development of soft skills in secondary school students in the process of extracurricular work through solving mathematical problems in the format of a game]. Scientific notes of the pedagogical department, 47, 21-32 [in Ukrainian].
Zoria, Yu., & Stepanova, N. (2021) Soft skills dlia rozvytku dytyny : mediaalbom dlia naimolodshykh [Soft skills for child development: a media album for the youngest]. Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy, Tsentr vilnoi presy [in Ukrainian].