ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ПРОЄКТНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263655Ключові слова:
початкова школа, майбутні вчителі початкової школи, проєкти, проєктна технологія, проєктна діяльність, професійна підготовка, зарубіжний досвідАнотація
У статті проаналізовано зарубіжний досвід підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування проєктної діяльності. Встановлено, що використання навчальних проєктів є важливим в умовах Нової української школи. Акцентовано на тому, що для якісного виконання школярами навчальних проєктів необхідно готувати до цього виду діяльності майбутніх педагогів ще під час їхнього навчання в закладах вищої освіти. Проаналізовано особливості підготовки майбутніх учителів початкової школи в різних країнах світу (Франція, Великобританія, Польща, Словаччина, Словенія, Болгарія). Аналіз зарубіжного досвіду Франції, Великобританії, Польщі, Словаччини, Словенії, Болгарії дав змогу зробити висновок про актуальність проєктних технологій у підготовці майбутніх учителів початкової школи. На основі вивчення освітніх програм, за якими готують здобувачів з початкової освіти низки європейських університетів, з’ясовано, що майбутні вчителі початкових класів під час професійної підготовки в закладі вищої освіти мають набути відповідних компетентностей з організації проєктної діяльності, знати різноманітні інноваційні технології навчання, зокрема проєктну технологію, виконувати різноманітні освітні проєкти. Професіоналізм та швидкість входження фахівця у професійне середовище безпосередньо залежать не лише від його знань, умінь та навичок, а й від підготовленості до діяльності в сучасних умовах, здатності до проєктування та впровадження проєктної технології.
У зв’язку з цим в окремих університетах запроваджено спеціальні дисципліни за вибором, зокрема – «Освітні проєкти» в Педагогічному університеті імені Комісії національної освіти в Кракові та низку інших.
Доведено, що перспективи подальших досліджень полягають у розробленні системи підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації проєктної технології у професійній діяльності та експериментальної перевірки її ефективності.
Посилання
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi. Retrieved from https://www.ahe.lodz.pl/pedagogika-przedszkolna-i-wczesnoszkolna/kierunek
Avsheniuk, N. M., Diachenko, L. M., Kotun, K. V., Marusynets, M. M. Ohiienko, O. I., Sulyma, O. V., & Postryhach, N. O. (2017). Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv [Foreign experience of professional training of teachers]: analitychni materialy. Kyiv: DKS «Tsentr» [in Ukrainian].
Bakhmat, N. V. (2017). Teoretychni i metodychni zasady pedahohichnoyi pidhotovky vchyteliv pochatkovoyi shkoly v umovakh informatsiyno-osvitnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu [Theoretical and methodological principles of pedagogical training of primary school teachers in the conditions of the information and educational environment of a higher educational institution]. (D diss.). Kam’yanets-Podilskyi
[in Ukrainian].
Derzhavnyy standart pochatkovoyi osvity [State standard of primary education] (zatverdzheno postanovoyu Kabinetu Ministriv Ukrayiny 21 lyutoho 2018 r. № 87). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartupochatkovoyi-osviti [in Ukrainian].
Hrytsai, N. (2020). Pidhotovka maybutnikh uchyteliv do vykorystannya proyektnoyi tekhnolohiyi u navchanni uchniv pryrodnychykh nauk [Preparation of future teachers for the use of project technology in teaching students of natural sciences]. Ukrayinska profesiyna osvita [Ukrainian professional education], 7, 28-36 [in Ukrainian].
Instytut Pedagogiki. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Retrieved from https://ip.uph.edu.pl/studenci
Katedra predprimárnej a primárnej pedagogiky. Pedagogická fakulta Univerzita Komenského v Bratislave. Retrieved from https://www.fedu.uniba.sk/sucasti/katedry/katedra-predprimarnej-a-primarnej-pedagogiky/pre-uchadzacov-o-studium/
Kharchenko, T. H. (2013). Humanizatsiya suchasnoyi pedahohichnoyi osvity u Frantsiyi: teoriya i praktyka [Humanization of modern pedagogical education in France: theory and practice]: monohrafiya. Luhansk: Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka» [in Ukrainian].
Ohiyenko, O. I. Tendentsiyi rozvytku proektnoyi tekhnolohiyi u zarubizhniy pedahohitsi XX stolittya [Trends in the development of project technology in foreign pedagogy of the 20th century]. Retrieved from http://khnu.km.ua/root/res/2-7001-15.pdf [in Ukrainian].
Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. Retrieved from https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/studijne-programy/magisterske-studijne-programy/DUM/
Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Retrieved from https://www.pdf.umb.sk/veda-a-vyskum/projekty/
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Retrieved from https://www.up.krakow.pl/studia/studia-jednolite-magisterskie/3659-pedagogika-przedszkolna-i-wczesnoszkolna-jednolite-magisterskie
Plovdyvsky unyversytet «Paysyy Khylendarsky» [Plovdiv University «Paisiy Hilendarski»]. Retrieved from https://pfpu.bg/
Prešovská univerzita v Prešove. Retrieved from https://www.unipo.sk/
Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta. Retrieved from https://pef.um.si/studij/1-stopnja/razredni-pouk-un/
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Retrieved from https://kursy.wcies.edu.pl/pl/a/Projekty-edukacyjne-w-klasach-1-3