ПРОБЛЕМНЕ НАВЧАННЯ ЯК ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАРУБІЖНИХ ТА ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ

Автор(и)

  • Yu. Polishko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263596

Ключові слова:

здобувачі освіти, проблемне навчання, проблемні ситуації, дослідження вітчизняних та зарубіжних учених, розвивальне навчання, творча та пізнавальна активність

Анотація

У статті розкрито проблемне навчання як предмет дослідження зарубіжних та вітчизняних учених. Проаналізовано передумови виникнення проблемного навчання з метою розвитку евристичних умінь у процесі вирішення проблемних ситуацій, які мають як практичний, так і теоретико-пізнавальний характер, активізують знання, аналітичні вміння здобувачів освіти та наукові пошуки моделей, що дозволяє забезпечити критичне, продуктивне мислення, змінити мотивацію пізнавальної діяльності на домінування пізнавально-спонукальних (інтелектуальних) мотивів. Здійснено порівняльний дефінітивний аналіз поняття «проблемне навчання», яке вчені визначають з різних позицій як новий тип навчання; як метод навчання; як принцип навчання.

Акцентовано, що основою проблемного навчання є проблемні ситуації, які виникають: за умови, що здобувачі освіти не знають способу розв’язування задачі; не можуть відповісти на поставлене питання. пояснити певний факт; за необхідності використання раніше засвоєних теоретичних знань на практиці; унаслідок протиріччя між теоретичною можливістю розв’язання задачі та практичною неможливістю застосування саме цього способу; унаслідок протиріччя між практично досягнутим матеріалом і відсутністю в здобувачів знань для теоретичного обґрунтування.

З’ясовано, що концепція проблемного навчання набула визнання у вчених Польщі, Болгарії, Німеччини Росії, України та деяких інших країн, які зробили значний внесок у розвиток теорії та практики його впровадження, по-різному тлумачать розуміння особливостей функціонування проблемності на занятті, а також власне безпосередній вплив проблемної ситуації на пізнавальну активність та психологічний стан особистості. Доведено, що більшість наукових позицій відомих теоретиків-дидактів ґрунтується на вивченні впливу проблемного навчання на здобувачів освіти; водночас досліджень стосовно створення педагогічних умов, необхідних для загального розвитку і майбутньої професійної діяльності здобувачів професійної і професійно-технічної освіти, а також моделей формування готовності до проблемного навчання не достатньо, тому обрана тема потребує подальшого вивчення.

Посилання

Andreieva, V. M., & Hryhorash, V. V. (2006). Nastilna knyha pedahoha. Posibnyk dlia tykh, khto khoche buty vchytelem-maistrom [Teacher's desk book. A guide for those who want to be a master teacher]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Babanskij, Ju. K. (1970). Problemnoe obuchenie kak sredstvo povyshenija aktivnosti uchenija shkol'nikov [Problem-based learning as a means of increasing the learning activity of schoolchildren]. Rostov-on-Don [in Russian].

Disterveg, A. (1956). Izbrannye pedagogicheskie sochinenija [Selected pedagogical works]. Moscow: Uchpedgiz [in Russian].

Diui, D. (2003). Dosvid i osvita [Experience and education]. Lviv: Kalvariya [in Ukrainian].

Idei Dzh. D'jui i Chikagskaja laboratornaja shkola (1997). In T. V. Cirlina (Ed.), Na puti k sovershenstvu [On the way to perfection]. Moscow: September [in Russian].

Il'nickaja, I. A. (1985). Problemnie situacii i puti ih sozdanija na uroke [Problem situations and ways to create them in the lesson]. Moscow [in Russian].

Komenskyi, Yan Amos (1940). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (Vol. 1). Kyiv: Rad. School [in Ukrainian].

Kudrjavcev, V. T. (1991). Problemnoe obuchenie: istoki, sushhnost', perespektivy [Problem-based learning: origins, essence, perspectives]. Moscow [in Russian].

Lerner, I. Ja. (1974). Problemnoe obuchenie [Problem-based learning]. Moscow: Znanie [in Russian].

Matjushkin, A. M. (1970). Teoreticheskie voprosy problemnogo obuchenija. In V. A. Kruteckij (Ed.), Aktual'nye psihologo-pedagogicheskie problemy obuchenija i vospitanija [Actual psychological and pedagogical problems of training and education]. Moscow

[in Russian].

Mahmutov, M. I. (1975). Problemnoe obuchenie: osnovnye voprosy teorii [Problem-based learning: basic questions of the theory]. Moscow: Pedagogy [in Russian].

Mahmutov, M. I. (1977). Organizacija problemnogo obuchenija v shkole. Kniga dlja uchitelja. Kniga dlja uchitelej [Organization of problematic learning at school. A book for a teacher. A book for teachers]. Moscow: Enlightenment [in Russian].

Monten Mishel (2012). Proby: vybrane [Samples: selected]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Okon', V. (1968). Osnovy problemnogo obuchenija [Basics of problem-based learning]. Moscow: Enlightenment [in Russian].

Okon', V. (1990). Vvedenie v obshhuju didaktiku [Introduction to general didactics]. Moscow: Higher school [in Russian].

Pestalocci, І. G. (1981). Kak Gertruda uchit svoih detej [How Gertrude teaches her children] (Vol. 1). Moscow: Pedagogy [in Russian].

Platon. (1993). Sobranie sochinenij [Collected works] (Vol. 2). Moscow: Mysl [in Russian].

Savina, A. K. (2018). Kategorija «razvitie lichnosti» v mezhdisciplinarnyh zarubezhnyh issledovanijah [The category "personality development" in interdisciplinary foreign research]. Otechestvennaja i zarubezhnaja pedagogika [Domestic and foreign pedagogy], 5(54), 96-116 [in Russian].

Skatkіn, M. N. (1980). Problemy sovremennoj didaktiki [Problems of modern didactics]. Moscow [in Russian].

Fridman, L. M., & Kulagina, I. Ju. (1991). Problemnoe obuchenie [Problem-based learning]. Psihologicheskij spravochnik uchitelja [Teacher's psychological reference book]. Moscow, 224-247 [in Russian].

Furman, A. V. (1991). Problemni sytuatsii v navchanni [Problem situations in education]. Kyiv [in Ukrainian].

Bartecki, J., & Chabior, E. O. (1963). Nową organizację procesu nauczania: Problemowe nauczanie w zespołach. Warszawa: Instytut Wydawniczy «Nasza Księgarnia».

Bruner, J. S. & Goodman, C. C. (1947). Tsinnist i potreba yak orhanizuiuchi faktory spryiniattia [Value and need as organizing factors of perception]. Zhurnal anomalnoi ta sotsialnoi psykholohii [Journal of Abnormal and Social Psychology], 42, 33-44 [in Ukrainian].

Ellis, J. Socratic seminars (2003). Creating a community of inquiry. Retrived from http://www.hltmag.co.uk/sep07/mart04.htm

Kruszewski, K. (1968). Wykład w szkole wyższej. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Cz. (1972). Niepowodzenia dydaktyczne. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz, Cz. (1972). Niepowodzenia dydaktyczne. Warszawa: PWN.

Lech, K. (1964). System nauczania. Warszawa: PWN.

Nowicki, T. (1971). Podstawy dydaktyki zawodowej. Warszawa: PWN.

Okoń, W. (1971.) System dydaktyczny. Warszawa: PZWS.

Okoń, W. U (1965). Podstaw problemowego uczenia się. Warszawa: PZWS.

Półturzycki, J. (1991). Dydaktyka dorosłych. Warszawa: WSiP.

Zaczyński, W. (1974). Dydaktyka. Warszawa: PWN.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-07

Як цитувати

Polishko, Y. (2021). ПРОБЛЕМНЕ НАВЧАННЯ ЯК ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАРУБІЖНИХ ТА ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (9-10), 77–85. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263596

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ