ВАЛЬДОРФСЬКА ПЕДАГОГІКА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ СФЕРИ ПОЧУТТІВ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • P. Viktorova
  • A. Tsyna

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263517

Ключові слова:

«вільне виховання», вальдорфська педагогіка, саморозвиток, трудове навчання, особистість, почуття

Анотація

У статті порушено актуальну проблему гуманізації педагогіки відповідно ідей «вільного виховання» як системи саморозвитку та самопізнання індивідуальності у партнерстві з учителем. Установлено, що маючи провідну цільову орієнтацію на розвиток не лише знань, умінь і навичок учнів, вальдорфська педагогіка своєю основною спрямованістю має формування чуттєвої сфери, творчих здібностей, розвитку самовизначення та індивідуальної відповідальності учнів за свої дії. Оскільки вальдорфська педагогіка має значні потенційні можливості як засіб розвитку сфери почуттів учнів у процесі трудового навчання, та обґрунтовано, що навчання, яке відбувається як вільне, без будь-якого духовного та тілесного примусу, виходячи з потреб дитини, створює найсприятливіші умови для виявлення її природних здібностей та розвитку нахилів. Розкрито особливості антропософського виховання та розвитку, заснованого на природі дитини та відповідного трьом семирічним циклам: 7, 14, 21 рік. Визначено зміст та засоби навчання за кожним семирічним циклом. Розглянуто специфіку організації навчально-виховного процесу за вальдорфською педагогікою: викладання основних предметів здійснюється одним учителем; сприйняття учнями навчального матеріалу відбувається за алгоритмом «побачити-пережити-здивуватися»; навчання без жорстко встановленого змісту навчальних програм та без підручників; розкриття перед учнями світу предметного навчального матеріалу таким чином, щоб із віком молода людина зберегла інтерес до історії, музики, народних ремесел, літератури та всього навколишнього світу; відсутність бальної системи оцінок навчальних досягнень учнів до 8 класу, що дає змогу школярами бути учасниками процесу трудового навчання, виходячи з інтересу до пізнання різних видів праці, коли почуття формуються в душевно комфортному освітньому просторі. Описано результати здійснення професійного самовизначення випускниками вальдорфських шкіл, які керуються власними розумовими, духовними, фізичними та емоційними здібностями, нахилами й інтересами, що у поєднанні з особистісним контекстом сприяє формуванню унікальних індивідуальностей.

Посилання

Apostolova, H. V. (2002). Rozvytok zdibnostei za Valdorfskoiu pedahohichnoiu systemoiu [Development of abilities according to the Waldorf pedagogical system]. Obdarovana dytyna [Gifted Child], 5, 30-34 [in Ukrainian].

Bakhanov, K. O. (2004). Valdorfska pedahohika [Waldorf pedagogy]. In K. Bakhanov (Ed.), Innovatsiini systemy, tekhnolohii ta modeli navchannia istorii v shkoli [Innovative systems, technologies and models of teaching history at school] (pp. 149-163). Zaporizhzhia: Prosvita [in Ukrainian].

Berhkhaut, L. (2002). Systematychne sposterezhennia za rozvytkom ditei – novi mozhlyvosti chy obmezhennia [Systematic monitoring of children's development – new opportunities or limitations]. Dytyna. Pro Valdorfsku pedahohiku [Child. On Waldorf pedagogy], 9/10, 6 [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy. № 898 (2020). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 [in Ukrainian].

Holovina, S. (2018). Rozvytok tvorchykh zdibnostei uchniv Valdorfskoi shkoly [Development of creative abilities of students of Waldorf school]. Zavuchu. Use dlia roboty [I will teach. Everything for work], 19/20, 19-21 [in Ukrainian].

Kramarenko, S. H. (2012). Prohramy dlia valdorfskykh shkil Ukrainy: 10–11 klasy [Programs for Waldorf schools in Ukraine: grades 10-11]. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].

Mitiukhina, V. (2008). Vykhovannia vilnoi osobystosti u Valdorfskii shkoli [Education of a free personality in the Waldorf school]. Zavuch [Head teacher], 25, 40-42 [in Ukrainian].

Perederii, O. L. (2017). Valdorfska pedahohika yak humanistychno oriientovana systema navchannia ta vykhovannia shkoliariv [Waldorf pedagogy as a humanistically oriented system of teaching and educating students]. Naukovyi ohliad [Scientific Review], 4(36), 1-8 [in Ukrainian].

Prohramy dlia valdorfskykh shkil Ukrainy: 1–9 klasy [Programs for Waldorf schools in Ukraine: grades 1-9] (2009). Kyiv: Heneza [in Ukrainian].

Selevko, G. K. (2006). Entciklopediia obrazovatelnykh tekhnologii [Encyclopedia of Educational Technology] (T. 1). Moskva: NII shkolnykh tekhnologii [in Russian].

Shtainer, R. (2002). Moi zhiznennyi put [My life path]. Moskva: Evidentis [in Russian].

Volenshchak, O. (2009). Do pytannia humanizatsii osvity v Valdorfskii pedahohitsi [On the question of humanization of education in Waldorf pedagogy]. In Inozemni movy u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Foreign languages in higher educational institutions] (Vol. 4, s. 122-125). Poltava [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-07

Як цитувати

Viktorova, P., & Tsyna, A. (2021). ВАЛЬДОРФСЬКА ПЕДАГОГІКА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ СФЕРИ ПОЧУТТІВ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (9-10), 29–34. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263517

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ