ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА У НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • N. Maistruk
  • L. Kravchenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.8.239466

Ключові слова:

декоративно-ужиткове мистецтво, підготовка фахівців, порцелянове виробництво, вітчизняний і зарубіжний досвід

Анотація

У статті досліджено історичний аспект розвитку підготовки фахівців декоративно-ужиткового мистецтва в Україні на прикладі порцелянового виробництва (кінець ХVIII ст. – наші дні) та його сучасного стану за кордоном. У руслі проблеми впровадження цього напряму декоративно-ужиткового мистецтва в нашій країні наведено приклади його розквіту в містах Корець (виробництво барокової мейсенської порцеляни); Баранівка, Гродниця, Довбиш (мануфактура Іллінського, Мархльовський завод, Довбишський порцеляновий завод, Полонський порцеляновий завод); Полтава, Борислав, Суми, Тернопіль (відкриття порцелянових заводів у 1965 році). З’ясовано, що разом із відкриттям та розвитком порцелянових виробництв виникли професійні школи, зорієнтовані на підготовку кваліфікованих майстрів до роботи в заводських умовах (школи в Києві, Львові, Харкові; Миргородська художньо-промислова школа на Полтавщині та ін.). Якісній підготовці фахівців гончарного та фарфоро-фаянсового напрямів, вчителів графічних мистецтв і малювання, майстрів художнього оздоблення виробів, готових до виконання значних обсягів фізичних робіт – виготовлення плитки, об’ємного посуду, оздоблення фасадів церков, будинків, камінів, створення скульптур, прикрас інтер’єру та екстер’єру – сприяла діяльність відомих митців і викладачів С. Масленікова, О. Сластіона, В. Кричевського, які також керували виготовленням видатних творів та участю в промислових виставках.

Визначено, що в сучасній Україні кращі традиції підготовки фахівців збережені, проте порцелянове виробництво занепало й практично відсутнє; продукція, яка виготовляється на невеликих підприємствах, є сувенірною, не завжди її зручно використовувати як посуд. Проведено висновок щодо необхідності використання традицій європейських виробників, які зберегли масове виробництво порцеляни та готують для цього значну кількість кваліфікованих працівників.

Посилання

Holubets O. M. (2001). Mizh svobodoiu i totalitaryzmom: mystetske seredovyshche Lvova druhoi polovyny XX stolittia [Between freedom and totalitarianism: the artistic environment of Lviv in the second half of the twentieth century]. Lviv: Akademichnyi ekspres. [in Ukrainian].

Hynzburh E. (1991). Zastyvshee mhnovenye [Frozen moment] Zapadnoevropeiskaia farforovaia plastyka XVIII-XIX v. Perm: Kn. yzd-vo. [in Russian].

Istoriia zakladu [History of the institution]. Retrived from http://mhpk.edu.poltava.ua/college/istoriya/ [in Ukrainian].

Klymenko O. Rozvytok ukrainskoho honcharstva u XX st. Ukrainskyi souvenir [The development of Ukrainian pottery in the twentieth century. Ukrainian souvenir]. Retrived from http://www.ukrsov.kiev.ua/en/library/-/asset_publisher/Bkg0/content [in Ukrainian].

Klymenko O., Serzhant L. & Istomina H. (2009). Honcharstvo. Istoriia dekoratyvnoho mystetstva Ukrainy u piaty tomakh [Pottery. History of decorative art of Ukraine in five volumes]. (Vol. 3, p. 311). Kyiv [in Ukrainian].

Krykhka portseliana. Chy ye maibutnie v ukrainskoho farforu? [Fragile porcelain. Does Ukrainian porcelain have a future?]. Retrived from https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/2228827-krihka-porcelana-ci-e-majbutne-v-ukrainskogo-farforu.html. [in Ukrainian].

Lashchuk Yu. (1995). Ukrainske honcharstvo: Natsionalnyi kulturolohichnyi shchorichnyk [Ukrainian pottery: National culturological yearbook]. Za 1994 rik. (2, p. 270). Opishne: Ukrainske Narodoznavstvo [in Ukrainian].

Myrhorodskyi khudozhno-promyslovyi koledzh im. M. V. Hoholia [Myrhorod Art and Industrial College named after M. V. Gogol]. Retrived from https://uk.wikipedia.org/wiki/ Миргородський_художньо-промисловий_коледж_імені_Миколи_Гоголя_Полтавського_ національного_технічного_університету_імені_Юрія_Кондратюка [in Ukrainian].

Motyl R. (2011). Ukrainska dymlena keramika XX – pochatku XXI st. [Ukrainian smoked ceramics of the XIX – early XXI centuries.]. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Novytska O. R. (2003). Ukrainske narodne mystetstvo 1920-1980-kh rr.: interpretatsiia, otsinka, sprostuvannia [Ukrainian folk art of the 1920s – 1980s: interpretation, evaluation, refutation]. (Avtoref. dys. … kand. Mystetstv). Lviv. 20 s. [in Ukrainian].

Problemy Ukrainskoi portseliany [Problems of Ukrainian porcelain]. Retrived from https://vecherniy.kharkov.ua/news/121035/. [in Ukrainian].

Tekhnolohiia portseliany [Porcelain technology]. Retrived from https://porcelaintechnologies.com. [in Ukrainian].

Shkolna O. (2011). Formuvannia stylistyky ukrainskoho farforo-faiansovoho posudu naprykintsi XVIII – pochatku XX stolit [Formation of the style of Ukrainian porcelain and earthenware in the late eighteenth – early nineteenth centuries]. Mystetstvoznavstvo – 2011: nauk. zb. Spilky krytykiv ta istorykiv mystetstva. (200 s.). Lviv [in Ukrainian].

Shkolna O. V. (2013). Farfor-faians Ukrainy XX stolittia [Porcelain faience of Ukraine of the XX century]. Tablytsi. Reiestr imen providnykh maistriv haluzi. (2(1)). Kyiv: Den pechaty [in Ukrainian].

Shkolna O. (2012). Kultura kharchuvannia elity ukrainskoho suspilstva XVII-XIX stolit: typolohiia form farforo-faiansovykh vyrobiv dlia napoiv [Food culture of the elite of the Ukrainian society of the XVII-XIX centuries: typology of forms of porcelain and faience products for drinks]. Pratsi Tsentru pamiatkoznavstva : zb. nauk. prats. (pp. 246-255). Kyiv: Tsentr pamiatkoznavstva NAN Ukrainy i UTOPIK [in Ukrainian].

-richchia khudozhno-promyslovoho koledzhu [120th anniversary of the College of Arts and Crafts]. Retrived from http://myrgorod.pl.ua/news/120-richchja-hudozhno-promyslovogo-koledzhu. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-25

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ