DOI: https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.6.205708

PEDAGOGICAL PRINCIPLES OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Yu. Stryzhak, M. Grynyova, N. Sas

Анотація


У статті автори обґрунтовують актуальність дослідження педагогічних засад професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у закладах вищої освіти (ЗВО). Наголошено, що інституалізацію процесів оновлення діяльності закладів вищої освіти здійснено в європейських та вітчизняних нормативних документах; узагальнення попереднього досвіду – у монографіях, підручниках і посібниках  українських та зарубіжних науковців, які розкривають необхідність випереджувальної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у зв’язку з інституційними і структурними змінами ринку праці. Загалом це стосується мети, змісту, технологій викладання і навчання, управління вищою професійною освітою щодо конкретної категорії педагогічних кадрів.

Як основний тренд вітчизняної освітньої теорії і практики розглядається компетентнісна освітня парадигма, необхідність узгодження стандартів професійної діяльності й стандартів професійної освіти, проектування модульних освітніх програм.

Визначено педагогічний зміст інтегральної компетентності майбутніх учителів іноземних мов та її складових; підкреслено важливість повноцінної самодетермінації здобувача вищої освіти: самостійність цілепокладання, включен­ня своїх можливостей як значимих умов у модель реалізації цілі, свідомої організації власного життя і спрямування власного розвитку.

Основної уваги надано змістовому забезпеченню професійної підготовки згідно з педагогічними підходами, закономірностями та принципами добору змісту освіти, організації навчального процесу. Перспективною визначено характеристику сучасних технологій організації навчального процесу майбутніх учителів іноземних мов.


Ключові слова


педагогічні засади; професійна підготовка; майбутні учителі іноземних мов; компетентнісна освітня парадигма; стандарти професійної діяльності; стандарти професійної освіти

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Andrushchenko, V. (2004). Modernizatsiia vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti Bolonskoho protsesu [Modernization of higher education in Ukraine in the context Bologna process]. Osvita [Education], 23, 4-5 [in Ukrainian].

Hromovyi, V. (2006). Profesiini khvoroby vchyteliv [Occupational diseases of teachers]. Dyrektor shkoly [School Director], 1 (385), 3-4 [in Ukrainian].

Hrynova, M. (2016). Samorehuliatsiia navchalnoi diialnosti shkoliariv [Self-regulation of educational activity of schoolchildren]. Informatsiinyi zbirnyk dlia dyrektora shkoly, ta zaviduiuchoho dytiachym sadochkom [Information collection for school principals and kinder-garten principals], 13-14 (52), 34-100 [in Ukrainian].

Konventsiia «Pro vyznannia kvalifikatsii vyshchoi osvity v Yevropeiskomu rehioni» [Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region]. (1997). Retrieved from http://zakon.nau.ua/doc/?code=994_308 [in Ukrainian].

Kremen, V. (2001). Perspektyvy rozvytku osvity na 25 rokiv [Prospects for the development of education for 25 years]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii [Director of school, lyceum, gymnasium], 5-6, 9-14 [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (2000). Neperervna profesiina osvita: problemy, poshuky, perspektyvy: monohrafiia [Continuous professional education: problems, searches, prospects]. Kyiv: Vi-pol [in Ukrainian].

Kremen, V. H., & Ilin, V. V. (2005). Filosofiia: myslyteli, idei, kontseptsii [Philosophy: thinkers, ideas, concepts]: pidruchnyk. Kyiv: Knyha [in Ukrainian].

Kryvoruchko, N. I., & Kryvoruchko, K. I. Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii pid chas profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Innovative pedagogical technologies during the professional training of future specialists]. Sotsium. Nauka. Kultura [Society. Science. Culture]: desiata mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Retrieved from http://intkonf.org/ krivoruchko-ni-krivoruchko [in Ukrainian].

Kuzminskyi, A. I. (2005). Pedahohika vyshchoi shkoly [Pedagogy of high school]: navch. posib. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. V. (Red.). (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: Library of educational policy]. Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].

Prohrama ekonomichnykh reform na 2010-2014 roky «Zamozhne suspilstvo, konkurento-sprmozhna ekonomika, efektyvna derzhava». Derzhavnyi fond spryiannia mistsevo-mu samovriaduvanniu v Ukraini [Program of economic reforms for 2010-2014 "Wealthy society, competitive economy, efficient state"]. Retrieved from http://municipal. gov.ua/articles/show/article/54 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.11.2011 r. № 1341 [On approval of the National Qualifications Framework Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 23.11.2011 № 1341]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/paran12/ [in Ukrainian]

Sas, N. (2014). Pidhotovka maibutnikh kerivnykiv navchalnykh zakladiv do innovatsiinoho upravlinnia: stan ta perspektyvy [Training of future heads of educational institutions to innovation management: status and prospects]: monohrafiia. Poltava : PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Trubacheva, S., & Osadchuk, R. (2013). Universalni sposoby navchalnoi diialnosti uchniv u realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu [Universal methods of educational activity of students in the implementation of the competence approach]. Ukrainska mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 7, 48-51 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine "On Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Law of Ukraine "On Higher Education"]. Retrieved from https://zakon.help/law/1556-VII [in Ukrainian].