ДІАГНОСТИКА ЕФЕКТИВНОСТІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ

Автор(и)

  • O. VOROBIOVA
  • L. SOLOVEI

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.5.201348

Ключові слова:

професійна підготовка, , майбутній учитель біології, професійна компетентність, інформаційно-комунікативні технології, навчальна комп’ютерна програма

Анотація

Статтю присвячено проблемi формування професійної компетентності майбутніх учителів біології у фаховій підготовці в закладі вищої освіти. Важливим чинником формування ключових і фахових компетентностей визначено інформаційно-комунікативні технології. З’ясовано, що у процесі фахової підготовки вчителів природничих спеціальностей використовуються такі види інформаційно-комунікативного забезпечення: комп’ютерні підручники; комп’ютерні довідники та енциклопедії; програми штучного інтелекту; тестові програми; тренувальні програми; навчальні ігри; технології мультимедіа; електронна пошта та Інтернет, тощо. Визначено напрями та шляхи оптимізації навчально-виховного процесу на засадах застосування інформаційно-комунікативних технологій. Інформаційно-комунікаційні технології розглядаються як сукупність різноманітних технологічних інструментів і ресурсів, які використовуються для забезпечення процесу комунікації та створення, поширення, збереження й управління інформацією. На основі розроблених критеріїв проведено анкетування майбутніх учителів біології та здійснено практичні рекомендації щодо доцільності використання авторської навчальної комп’ютерної програми «Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів природничих дисциплін», яка унормовує самонавчання та самоконтроль студентів та забезпечує можливість багаторазового повторення матеріалу перед проведенням контролю. Об’єктивність перевірки знань у цьому блоці передбачає коректну побудову контрольних запитань, унаслідок чого з’являється одночасна можливість відрізнити правильну відповідь від неправильної. Експериментально доведено, що формування у майбутніх учителів біології навичок роботи з пропонованою програмою розвиватиме комп’ютерну грамотність, компетентність у природничих науках, інформаційно-цифрову обізнаність, уміння навчатися протягом життя, усвідомлення необхідності раціонального природокористування. Констатовано, що використання розробленої програми в практиці фахової підготовки майбутнього вчителя біології дозволить підвищити рівень індивідуалізації та диференціації навчання, полегшити аналітичну роботу викладача щодо використання методик контролю та оцінювання навчальних досягнень, організацій навчального середовища, сприятливого до саморозвитку особистості, стимулюватиме пізнавальний інтерес студента до вивчення навчальних дисциплін.

Посилання

Khomenko, P. V. (2017). Navchalna komp’iuterna prohrama «Kompetentnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin v. 1.0» [Computer program “Competent Approach in the Professional Training of Future Science Teachers” v. 1.0]. Poltava: PNPU im. V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Shvachych, H. H. (2017). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii [Modern information and communication technologies]. Dnipro: NmetAU [in Russian].

Solovei, L. V. (2017). Vykorystannia informatsiino-komunikatyvnykh tekhnolohii u formuvanni kliuchovykh kom- petentostei maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin [Use of information and communication tech- nologies in the formation of key competences of future teachers of natural sciences]. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 56/57, 368-374 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ