ФОРМУВАННЯ БАЗОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

  • S. NOVOPYSMENNYI
  • N. DMYTRENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.5.201344

Ключові слова:

компетентність, компетентнісний підхід, базові компетентності, дослідницько-аналітичні, технологічні, організаційні та управлінські компетентності, здоров’язбережувальні компетентності

Анотація

У статті проаналізовано особливості формування базових компетентностей й майбутніх учителів здоров’я в практиці вітчизняної та світової педагогічної науки. Обґрунтовано структуру та особливості формування здоров’язбережувальної компетентності. Визначено дослідницько-аналітичні, технологічні, організаційні та управлінські компетентності вчителя основ здоров’я. Базові компетентності майбутніх учителів основ здоров’я – це структурно класифіковані комплекси здатностей майбутніх учителів основ здоров’я застосовувати знання, уміння і навички якості особистості, які служать певною стандартизованою основою для відображення специфіки й забезпечення якості виконання професійних завдань учителя з основ здоров’я і орієнтують на освіту протягом життя. Базові компетентності майбутніх учителів основ здоров’я складаються із 4 груп компетентностей: стандартних (дослідницько- аналітичних, технологічних, організаційних, управлінських), інформаційно-комунікаційних, педагогічних та здоров’язбережувальних компетентностей. Під здоров’язбережувальними компетентностями будемо розуміти здатності: застосовувати знання та навички з медичних, педагогічних та психологічних методів впливу на педагогічний колектив та колектив вихованців; надавати долікарську допомогу під час раптових серцево-судинних захворювань та порушень діяльності дихальної системи; надавати долікарську допомогу під час кровотеч; надати долікарську допомогу під час травм опорно-рухового апарату; проводити профілактику поширення інфекційних хвороб; надавати долікарську допомогу в умовах епідемії ВІЛ; надавати рекомендації щодо ведення здорового способу життя; виконувати загальний класичний масаж; виконувати самомасаж; до саморегуляції. Проаналізовано особливості формування базових компетентностей майбутніх вчителів здоров’я в практиці вітчизняної та світової педагогічної науки. Визначено, що здоров’язбережувальна компетентність передбачає не тільки медично-валеологічну інформативність, але й застосування здобутих знань на практиці, володіння методиками зміцнення здоров’я й запобігання захворюванням. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці методичних рекомендацій щодо формування базових компетентносте й майбутніх вчителів здоров’я.

Посилання

Bondarenko, T. Ye. (2012). Vyznachennia struktury zdorov’iazberihaiuchoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv biolohii [Determining the health competency structure of future biology teachers]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 1(19), 214-223 [in Ukrainian].

Voronin, D. Ye. (2006). Zdorov’iazberihaiucha kompetentnist studenta v sotsialno-pedahohichnomu aspekti [Health- saving competence of the student in social and pedagogical aspect]. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2, 25-28 [in Ukrainian].

Semenov, A. L, Allen, N., & Andersen, D. (2005). Informatcionnye i kommunikatcionnye tekhnologii v podgotovke prepodavatelei. Rukovodstvo po planirovaniiu [Information and communication technologies in teacher training. Planning guide] (A. L. Semenova, Ed.). Division of Higher Education, IuNESKO [in Russian].

Ivanii, I. V. (2013). Kharakterystyka sutnosti zdorov’iazberihaiuchoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury [Characterization of the essence of the health-saving competence of a physical education teacher]. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 3, 18-22 [in Ukrainian].

Kosova, K. O. (2010). Tyfloinformatsiini kompetentnosti suchasnoho vchytelia pochatkovykh klasiv. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and training tools], 5(19). Retrieved from http://www.ime.edu-ua.net/em19/emg.html [in Ukrainian].

Lebedєva, V. P., Orlova V. A., & Panov V. I. (1996). Psikhodiagnosticheskie aspekty razvivaiushchego obrazovaniia [Psychodiagnostic aspects of developmental education]. Pedagogika [Pedagogy], 6, 25-30 [in Russian].

Levinets, N. (2014). Zdorov’iazberezhuvalna kompetentnist suchasnoho vykhovatelia yak vazhlyva skladova profesiinoi hotovnosti [Healthy competence of the modern caregiver as an important component of professional readiness]. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Seriia: Filosofiia, pedahohika, psykholohiia [Bulletin of the Institute for Child Development. Series: Philosophy, Pedagogy, Psychology], 36, 88-94 [in Ukrainian].

Mitiushova, E. S. (2010). Formirovanie professionalnoi kompetentnosti uchitelia angliiskogo iazyka doshkolnykh uchrezhdenii [Formation of professional competence of pre-school English teachers]. (Extended abstract of PhD. diss.). Novosibirskii gosudarstvennyi pedagogicheskii unіversitet, Novosibirsk [in Russian].

Onopriienko, O. V. (2009). Formuvannia bazovykh profesiinykh kompetentnostei maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formation of basic professional competences of the future physical education teacher in the process of studying professional disciplines]. (Extended abstract of PhD. diss.).Cherkaskyi natsionalnyi universytet imeni B. Khmelnytskoho, Cherkasy [in Ukrainian].

Senko, Yu. V. (2002). Humanitarni osnovy pedahohichnoi osvity. Kyiv: Vyshcha shkola.

Synchyshyna, O. A. (2013). Formuvannia innovatsiinoi kompetentnosti vchyteliv-predmetnykiv VNZ [Humanitarian foundations of pedagogical education]. Innovative Economy, 5, 315-318 [in Ukrainian].

Khutorskoi, A. V. (2002). Kliuchevye kompetentcii kak komponent lichnostno- orientirovannoi paradigmy obrazovaniia [Key competencies as a component of the personality - oriented education paradigm]. In Iu. I. Dik & A. V. Khutorskoi (Eds.), Uchenik v obnovliaiushcheisia shkole [Pupil in a renovating school]. Moskva: IOSO RAO [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ