РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО НОВАТОРСТВА СУЧАСНОГО КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • N. BILYK

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.5.201338

Ключові слова:

новаторство, педагогічне новаторство, риси креативності, школа новаторства, курси підвищення кваліфікації педагогічних працівників, керівник закладу загальної серед ньої освіти

Анотація

У статті визначено, що особливої уваги потребує питання педагогічного новаторства керівника закладу загальної середньої освіти засобами розвитку його креативності. Педагогічне новаторство розглянуто як сукупність педагогічних ідей, підходів, методів, технологій навчальної і виховної роботи, котрі ще не презентувалися в сучасному освітньому просторі, а також комплекс елементів або окремих елементів, що містять нове й ефективне (порівняно з попереднім) розуміння навчальних і виховних питань, а головне – інструменти розв’язання таких питань у сучасних швидкозмінних, мінливих умовах розвитку освіти. З’ясовано, що керівникові закладу загальної середньої освіти необхідний великий запас складних управлінських умінь: уміння ставити цілі, конкретизувати їх у вигляді завдань, проектувати і планувати роботу закладу освіти, організовувати освітній процес, діагностувати, аналізувати, здійснювати моніторинг освітнього процесу й ухвалювати управлінські рішення, вміння управляти собою, готовність до саморозвитку, навички вирішення проблем, творчий підхід, уміння впливати на людей, розуміння управлінської праці, навички керівника, здатність формувати колектив. Прикладами реалізації проблеми визначено введення до змісту навчальних програм Інститутів післядипломної педагогічної освіти курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників незалежно від їх фаху (курси як організаційно-діяльнісна гра; інтегровані курси як пролонгована ділова гра; дистанційні консалт-курси для підготовки вчителя-дослідника; проблемні курси для викладачів закладів вищої освіти І-ІІ рівнів акредитації; тренінг-курси розвитку інноваційної діяльності закладу освіти, які проходять на замовлення закладу освіти і проводяться на його базі). Рекомендовано у міжатестаційний період долучати педагогів до участі у школах новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників післядипломної освіти.

Посилання

Bilyk, N. I. (2015, October). Novatorstvo v konteksti hlobalizatsii osvitnoi systemy pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Innovation in the context of the globalization of the educational system of professional development of teaching staff]. In Multydystsyplinarni akademichni doslidzhennia i hlobalni innovatsii: humanitarni ta sotsialni nauky [Multidisciplinary Academic Research and Global Innovation: Humanities and Social Sciences]: Proceedings of the International Scientific Conference (MARGIHSS 2015) (pp. 11-15). Kyiv [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2016). Teoretychni i metodychni zasady upravlinnia adaptyvno-pedahohichnym proektuvanniam rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Theoretical and methodological foundations of management of adaptive-pedagogical design of regional educational systems of advanced training of pedagogical workers]. (PhD. diss.). Cherkaskyi nats. ped. un-t im. Bohdana Khmelnytskoho, Cherkasy [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (Ed.). (2018). Rehionalna osvitnia systema pidvyshchennia kvalifikatsii yak faktor rozvytku profesionalizmu pedahohichnykh pratsivnykiv: teoriia, praktyka ta vyklyky chasu [Regional education system of professional development as a factor of development of professionalism of pedagogical workers: theory, practice and challenges of time]. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/tezi_23.11.2018.pdf [in Ukrainian].

Dichek, N. (2009). Do pytannia teoretychnoho uzahalnennia fenomenu pedahohichnoho novatorstva (retrospektyvnyi vymir) [On the theoretical generalization of the phenomenon of pedagogical innovation (retrospective measurement)]. Istoryko-pedahohichnyi almanakh [Historical and pedagogical almanac], 2, 4-42. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2009_2_3 [in Ukrainian].

Dichek, N. P. (2019). Teoretyko-metodolohichni aspekty vyvchennia istorii fenomenu pedahohichnoho novatorstva [Theoretical and methodological aspects of studying the history of the phenomenon of pedagogical innovation]. In Prykladni naukovi rozrobky ta teoretychni doslidzhennia XXI stolittia (T. 2, s. 82-84). Vinnytsia: HO ”Ievropeiska naukova platforma” [in Ukrainian].

Honcharenko, S. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary] (2-he vyd.). Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].

Kreatyvnist maie 6 riznykh typiv. Do yakoho nalezhysh ty? [Creativity has 6 different types. Which one are you from?] (2018). Red Bull. Retrieved from https://www.redbull.com/ua-uk/what-type-of-creative-are-you [in Ukrainian].

Kushchenko, A. (2019). Prymusove novatorstvo – tse novyi bich ukrainskoi shkoly, – dumka [Forced innovation is the new scourge of the Ukrainian school]. Retrieved from http://www.ukr.life/uk/osvita/primusove-novatorstvo-tse-novij-bich-ukrayinskoyi-shkoli-dumka/ [in Ukrainian].

Nesen, L. M. & Okolita, I. I. (2016). Chynnyky aktyvizatsii innovatsiinoi ta novatorskoi diialnosti v Ukraini na makrota mikrorivniakh [Factors of activation of innovative and innovative activity in Ukraine at macro and micro levels]. Economy and Society, 3, 253-259 [in Ukrainian].

Novatorstvo [Innovation] (2019). Vikipediia. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/novatorstvo [in Ukrainian].

Otych, O. M., Zadorozhna, L. K., Riabova, Z. V., Olifira, L. M., Tymoshko, H. M., Sydorenko, V. V. … Hrynova, M.

V. (2018). Novi vymohy do kompetentnostei kerivnykiv shkil v Ukraini [New competency requirements for school leaders in Ukraine] (O. M. Otych, L. K. O. de Fontan, Eds.). Kyiv [in Ukrainian].

Pshenychna, L. V. (2016). Kerivnyk navchalnoho zakladu [Head of educational institution]. Sumy: SumDPU im. A.

S. Makarenka [in Ukrainian].

Samodryn, A. P., Bilyk, N. I. (2017). Na shliakhu do novoi shkoly [On the way to a new school]. Image of the modern pedagogue, 1, 3-10 [in Ukrainian].

Soloviova, O. V. (2019). Novatorstvo u formuvanni kulturnykh tsinnostei pry vykladanni movy [Innovation in the formation of cultural values in language teaching]. In Dialoh kultur yak zasib piznannia svitu, shliakh do vzaiemorozuminnia [Dialogue of cultures as a means of knowing the world, a way to understanding]: Proceedings of the International Scientific Conference (s. 148-149). Kharkiv: KhNUBA [in Ukrainian].

Zeliuk, V. V. & Bilyk, N. I. (2018). Innovatsiinyi pidkhid do navchannia doroslykh u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti. Image of the modern pedagogue, 6 (183), 19-23. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/148178/149371 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ